Zjuul & Aliesy in Malawi

Het hangt van feestjes aan elkaar

Hoihoi mensen,

De afgelopen twee weken zijn erg druk, maar erg gezellig geweest. We hebben zóveel meegemaakt, dit kan nog wel eens een lange blog worden. Ga er maar eens even lekker voor zitten met een kopje gember-citroenthee.

Maandag 3 december 2018

Wat kan díé kerel koken zeg! Eliza, de kok van Hope’s Inn, had weer eens nsima voor ons gemaakt met dat overheerlijke kipsausje. Samen met de Schotse medische student Daniëlle worden we zo langzamerhand pro’s in het met de handen eten van dat spul.

Dinsdag 4december 2018

De dag voor Sinterklaaaas! Samen met het andere guesthouse hebben we morgen een diner en daarna gaan we het cadeauspel doen. We moeten voor 2000 kwacha (€2,50) een cadeautje halen, dus dat moeten we nog maar even snel doen dan.

Woensdag 5 december 2018

Tijd voor het diner en cadeauspel. Nouja, even 2,5 uur wachten op de pizza’s (de Nederlandse tropenarts Maria had het een beetje druk die dag) , maar lekker waren ze zeker ? Met Hope’s Inn hadden we voor de spaghetti bolognese en het drinken gezorgd, de mensen van het andere guesthouse hadden lekkere salades gemaakt en de Duitsers van weer een ander guesthouse hadden een groentesalade gemaakt. En zo zit je dan met 5 verschillende nationaliteiten de oer-hollandse traditie sinterklaas te vieren.

Na het diner was het tijd om naar de zitkamer te gaan, waar de kaarsjes gezellig aanstonden en de cadeautjes uitgestald werden. Simone had een heerlijke appelcrumble gemaakt als toetje, en Maarten had het voor elkaar gekregen om zelf pepernoten te maken. Na een razenspannend cadeauspel ging Julia naar huis met een CD van het Nkhoma University Choir en had Annelys een verfsetje + notitieboekje (Jaaaa Hennegie, nog één!) weten te bemachtigen.

Toch jammer dat geen van ons de baksteen van Maarten had weten te bemachtigen. Maarten helpt bij het bouwen van een school hier en had als cadeautje een heuse Malawiaanse nagelclipper in een baksteen verstopt hahah, wat een kerel.

Donderdag 6 december 2018

Wat een hoop nieuwe indrukken hebben we vandaag opgedaan. Na de hele week druk bezig te zijn geweest met het onderzoek hadden we met de hoofdverpleegkundige van de verloskamers overlegd dat we een dagje op zijn afdeling mee mochten lopen.

De verloskamer was 1 ruimte waarin 6 bedden stonden, met gordijntjes eromheen die meer open dan dicht zaten. Hier hebben we 4 bevallingen van heel dichtbij meegemaakt, waaronder de bevalling van een tweeling en een bevalling waarbij een vacuümpomp gebruikt moest worden. Het is zo indrukwekkend dat de vrouwen hier hun bevalling echt helemaal alleen doormaken.

Zaterdag 8 december 2018

Vandaag zouden we naar het verlovingsfeestje van Alex (de arts van de medische afdeling) gaan. Hij had ons officieel uitgenodigd.

Dus onze wekker ging keurig om 6 uur en wij ons helemaal klaarmaken. Eerst staan we een half uur op de parkeerplaats te wachten totdat de chauffeur van de bus er aan kwam. Oké, chauffeur gearriveerd. Iedereen kan de bus in. Na een half uur rijden we nog steeds niet. Dus wij even vragen wat er precies allemaal aan de hand is, blijkt dat de bus te vol zit! Wisten wij veel dat dat ook nog een mogelijkheid was in Malawi hahahah. Dus hebben wij maar aangeboden om in Nkhoma te blijven. Ook leuk om een keertje met je nette kleren naar de markt te gaan.

Dinsdag 11 december 2018

Vandaag de eerste echte stortbuien in Malawi gehad. Tjonge, dat is wel even wat anders dan een Hollands regenbuitje hoor. Alles stond blank hier, we konden niet meer buiten zitten, tenzij we natuurlijk even lekker wilden zwemmen. Dan moet je het binnen maar gezellig maken, Daniëlle wist wel hoe dit moest. We bouwden een fort van banken, krukken, dekens en kussens.. Even voelden we ons weer 5-jarige kleuters haha.

Woensdag 12 december 2018

Naar deze dag zagen we al best lang uit.. Er zouden 24 Zuid-Afrikaanse gasten komen logeren. Omdat er natuurlijk lang niet genoeg kamers voor 24 gasten zijn, hebben er een groot aantal buiten en in de keuken geslapen.

Het was een super gezellige avond, met een kampvuurtje, gitaarmuziekjes en… Sokkie! Sokkie is een Zuid-Afrikaanse traditionele dans. En ja.. als je zo wordt meegesleurd kun je niks anders dan proberen mee te doen, en het ging best eigenlijk. Om 1 uur moesten we toch maar eens naar bed gaan, want de volgende dag begon onze dag weer om 6u.

Donderdag 13 december 2018

Vandaag hebben we een dagje op antenatal meegelopen. We konden meelopen met een Schotse arts (Miriam) die op bezoek was bij het Nkhoma Mission Hospital. Zij heeft ons van alles uitgelegd over VIA (baarmoederhalskankeronderzoek), family planning, etc. Omdat Miriam de volgende dag weer terug ging naar Schotland, hadden we weer een avond vol dansen.. Dit keer Schotse dansen. Bij de uitnodiging werd verteld dat alle mannen in een Schotse kilt moesten komen, voor de grap natuurlijk, maar wat deden Stan en Stanley.. kwamen ze aan in een rokje gemaakt van een Afrikaanse chitenje! Een avond vol plezier en gekkigheid.

Vrijdag 14 december 2018

Na al die feestjes en gezelligheid was het vandaag weer tijd om eens met het onderzoek bezig te gaan. We hebben verschillende mensen geïnterviewd. En nu zijn we helemaal klaar om vakantie te vieren! Aanstaande maandag hopen we naar Zambia te gaan voor een safari, waar we ontzettend veel zin in hebben!

Mike en Aaltje

Dag meiden,
Wat is het weer leuk om jullie verhaal te lezen! Geweldig om dit allemaal mee te maken!Jullie zijn echt aan het herinneringen maken.
Geniet van de safari. Dat zal ook vast onvergetelijk worden!

Hartelijke groet uit Ede.

Esther

Wat genieten zo'n lang verhaal! Heel veel plezier in Zambia!! Hoop dat jullie veel moois gaan zien! Enne... een knuffel voor m'n zus?
Hoop jullie snel te zien!

Fam v.mmeeuwen

Een hele fijne vakantie in Zambia.
Genieten jullie er maar van. Hartelijke groeten van ons

Martha

Weer mooie verhalen.
Geniet van jullie safari in Zambia!
Groeten.

Nelleke

Wat genieten zo zeg!
Een tijd om nooit te vergeten!
Fijne vakantie in Zambia...! Doe voorzichtig hoor!
Groetjes uit het koude, besneeuwde Elburg ??