Zjuul & Aliesy in Malawi

Safari & Salima

Zondag 16 december
Vandaag zijn we met Stan en Priscilla naar de Flood Church in Lilongwe geweest. Daarna hebben ze ons afgezet bij Karin en haar dochtertje Judith, kennissen van Julia's ouders.
Hier hebben we de zondag doorgebracht, lekker huiselijk met spelletjes. Ook de nacht hebben we bij haar in Lilongwe doorgebracht, zodat we in de ochtend al mooi dicht bij het Kiboko hotel waren waar we moesten verzamelen voor de safari.

Maandag17 december
Karin heeft ons heel lief 's ochtends vroeg met de auto naar het Kiboko hotel gebracht. We dachten dat we met een hele groep mensen zouden gaan, maar uiteinlijk waren wij en Marleen de enigen die met de bus mee hoefden. Dus zaten we daar met ons drieën in een gigantische bus op weg naar Zambiaa :)
Alles was echt fantastisch geregeld door Kiboko, halverwege de reis kregen we een heerlijke lunch en wat lekkers, goed voor elkaar allemaal.
Bij het safarikamp in Zambia werden we ontvangen door Heinrich, een Zuid-Afrikaan die daar de boel een beetje regelt. Hij vertelde ons dat we lekker konden gaan uitrusten van de reis en dat het diner 's avonds om17:45klaar zou staan. Dus hadden we onze tentjes even een beetje geïnspecteerd en zijn we daarna heerlijk bij het zwembad gaan uitrusten.
Tijdens het diner bleek dat er nog een andere Nederlandse familie in het safarikamp zat, maar dan in een huisje. Deze familie kwam ook uit Flood Church. Het waren een Nederlandse arts, haar man een fysiotherapeut, twee schatten van kinderen en zijn ouders.
Na het diner werd ons verteld dat we 's nachts, als we naar het toilet moesten, verplicht met een beveiliger mee moesten lopen. Het kwam namelijk vaak voor dat er nijlpaarden en olifanten tussen de tenten lopen. Toch wel een beetje een griezelig idee.. We moesten ook al het eten wat we bij ons hadden in bewaring geven, omdat de dieren dit anders konden ruiken en de tent overhoop konden halen op zoek naar onze custard-koekjes :)
Nouja uiteindelijk zijn we na een spelletje lekker in de tent gaan liggen. De regen tikte gezellig op het tentdoek en de lichtflitsen van het onweer waren wel erg dicht boven ons bed. Maar dat maakte het alleen maar meer een safari-ervaring.

Dinsdag18 december
05:00... klop klop 'Goodmorning!'
Aahh veel te vroeg.. Toch maar door het natte gras naar het wc hok lopen, om06:00moesten we klaar staan voor een ochtend safari.
Het ontbijt was heerlijk, lekker pannenkoeken en geroosterd brood!
Na het ontbijt in de safari-auto geklommen, samen met de andere Nederlandse familie en daar gingen we. Het begon al gelijk met leeuwensporen, helaas hebben we de leeuwen toen niet gevonden, maar wel veel andere dieren. O wat was dat gaaf! Olifanten, giraffen, zebra's, 101 impala's, apen, zo'n beetje alles hadden we die ochtend al gezien. Na een heerlijke lunch en een afkoelduik in het zwembad gingen we weer richting het South-Luangwa park. Het begon al gelijk goed, leeuwen! Het beest zat er echt bij alsof hij elk moment op ons af kon komen springen. Op 15 meter afstand in een open auto voel je je toch wel echt even een klein mensje..
Vlak nadat we bij de leeuw wegreden, kwamen we vast te zitten in de modder. Eerst dachten we nog er uit te kunnen komen, maar we kwamen steeds dieper in de modder te zitten. Er werd besloten dat wij maar uit de auto moesten gaan, zodat de auto wat lichter was. Dus wij stonden daar tussen de bossen in de blubber, met de hete adem van de leeuw in onze nek. Gelukkig kwam er een andere safari-auto aan, deze heeft met behulp van een touw onze auto er uit getrokken.
Toen de schemering al een klein beetje begon kwamen onze gidsen op het spoor van een luipaard. In de halve schemering is zo'n beest nog indrukwekkender. Hij lag eerst op een tak hoog in een boom, maar ineens bedacht hij dat hij toch graag naar beneden wilde. En natuurlijk kiest hij dan precies de route die langs onze auto gaat en wel op 1,5 meter afstand.. Echt, we durfden geen vin te verroeren, als we een hand hadden uitgestoken hadden we het beest aan kunnen raken.
Toen het donker was zijn we verder op zoek gegaan naar andere nachtdieren. Onder de prachtige Afrikaanse sterrenhemel al crossend door de blubber in een wild natuurgebied, wat zijn we toch bevoorrechte mensen.
's Avonds om half 9 werd het diner opgediend door onze kok Charles en wat had hij er weer wat lekkers van weten te maken.

Woensdag19 december
Om06:00moesten we weer paraat staan de tweede ochtendsafari. Tijdens deze safari hebben we de wilde honden gezien. Achteraf hoorden we dat dat best bijzonder was, want Heinricht zit al 8 maanden in dat park en heeft ze nog nooit gezien.
Ook hebben we hyena's van dichtbij gezien, wat een lelijke beesten eigenlijk..
Na deze safari hebben we weer heerlijk gerelaxt met een andere groep safari-gangers uit Lilongwe.
Tijdens de tweede avondsafari hebben we bij een prachtige zonsondergang popcorn zitten eten met het gebrul van hippo's op de achtergrond.

Donderdag 20
Tijd om weer naar Nkhoma te gaan!
Om07:00zaten we allemaal weer klaar voor de terugreis, deze keer zat het andere groepje safari-gangers er ook bij, dus de bus zat wat voller :)
We zijn nog even gestopt bij een fabriek waar ze handgeschilderde stoffen maken, erg mooi maar ook peperduur :)
Halverwege werd er weer voor een goede lunch gezorgd en voor we het wisten waren we weer heerlijk thuis in Nkhoma.

Maandag24 december
Vandaag stond in het teken van allerlei lekkers bakken voor kerst: bananenbrood, meringues en pizza. Alles voor lekker eten bij een kerstfilm natuurlijk ;) Vandaag kwamen Esther, Karin, Peter en Judith op bezoek! Esther was samen met Peter bij hun zus Karin op bezoek. Supergezellig dat ze even langs kwamen. Esther had nog een leuke verassing meegenomen: hagelslag! Hoe blij kun je zijn met een pak hagelslag, nou behoorlijk blij haha.
S avonds hebben we een heerlijk kerstfilmpje gekeken met al dat eten.. schaam.

Dinsdag25 december
Ons was verteld dat er een kerkdienst zou zijn met kerst, dus wij om 7.15 richting de kerk, zaten de deuren dicht. Geen kerstdienst dus..
We hebben de hele dag maar zo wat rustig aan gedaan en in de avond gezellig een kerstdiner gehad bij een Nederlandse dokter die voor een jaar in Nkhoma werkt. Was super gezellig!

Woensdag tot vrijdag zijn we naar Salima geweest met twee collega's van het ziekenhuis. We hadden een compleet huis voor onszelf, trapje af en we stonden op het strand! Het was wel echt heel erg warm. Wie z'n neus verbrand moet met de blaren rondlopen :(
(...en van Julia moet er achter de laatste zin: tussen haakjes Annelys).

Vandaag zijn we nog een keertje naar de Dedza pottery geweest. We zouden met de minibus gaan, maar Stan en Priscilla gingen ook heen, dus konden we lekker luxe met hen meerijden :)
We hebben heerlijk lunch gehad bij de Dedza pottery en weer iets te veel geld uitgegeven in het winkeltje, niet allemaal voor onszelf hoor :P

Fam.v.meeuwen

Wat een prachtige reis!!
Hele mooie foto,s, leuk om zo mee te leven.
Fijn die hagelslag☺we wisten het!!☺

Familie donker

Oohh.. ik zie dat mijn laatste bericht met kerstgroet en nieuwjaarswens niet is aangekomen. Bij deze alle goeds voor 2019. Wat heb en jullie veel dieren gespot. Echt heel bijzonder om een korte tijd zoveel verschillende dieren te zien. Ook de fotoos zijn heel duidelijk. Gaan jullie nog wat leren?. De Terugreis is al in het vizier toch. Wees voorzichtig met de chocolade vermicelli (calorien) en verbranden (huidkanker) Kun je het kipsausje recept krijgen als : Memory Menu. Gaan wij het ook proberen!! Vriendelijke groet

Hannah

Haha, jullie hebben eindelijk hagelslag, nou nog calve pindakaas met nootjes en dropjes. Op safari was vast leuk. Heel anders dan in Nederland denk ik. Ook leuke foto's trouwens☺️