Zjuul & Aliesy in Malawi

Het vliegtuig is geland, nu het besef nog.

17:45 het moment van afscheid. Zo bijzonder dat er zoveel mensen speciaal voor ons naar Schiphol waren gekomen. Na alle voorbereidingen wisten we natuurlijk dat we vijf maanden zouden gaan leven en werken in een totaal andere cultuur, maar toch, als het moment daar is voelt het zo onwerkelijk. Je stapt op het vliegtuig zonder te weten waar je terecht komt.

Drie voorspoedige vluchten verder, landden we om 12:20 in Lilongwe, de hoofdstad van Malawi.
Na enige tijd (voor Malawiaanse begrippen) hadden we om 14:15 ons visum weten te bemachtigen en schudden we onze stagebegeleider en zijn broer de hand.
Deze namen ons op sleeptouw in de grote stad voor het wisselen van geld (gewoon bij iemand vanuit het autoraampje), het doen van de eerste boodschappen en het registreren en activeren van onze simkaarten. Het uitvallen van de stroom tijdens het registreren van de simkaarten leverde alleen ons als nieuwkomers even een verbaasde blik op, de locals gingen door met hun werk alsof er niets aan de hand was.
Om 17:15 begonnen we met onze stagebegeleider en zijn broer aan de reis vanuit Lilongwe naar Hope's Inn, wat ons thuis zou worden voor de komende vijf maanden. Vrouwen met manden op het hoofd, verklede indianen, geiten op de weg, mensen die met dode kippen rondlopen, en een prachtige zonsondergang later arriveerden we in Nkhoma.
We werden heel hartelijk ontvangen in Hope's Inn door Priscilla. Onze koffers werden voor ons naar onze kamer gebracht en we kregen een korte rondleiding. Hierna zijn we naar onze kamer gegaan om alles uit te pakken en het een plekje te geven, zodat het direct een beetje aan zou gaan voelen als 'ons plekje'. Met de wekker op 09:00 zijn we om 20:30 als een blok in slaap gevallen.

Met onze stagebegeleider hadden we afgesproken dat we dit weekend nog vrijaf mochten. Hierdoor hadden we de afgelopen twee dagen tijd om driftig zwaaiend vanuit de achterbak van een nepDodge de omgeving te verkennen, gezellig inkopen te doen op de lokale markt en steeds meer te wennen aan de prachtige omgeving en lieve mensen hier.

Maandag begint het echte werk.

Zikomo!

Martha

Veel succes met jullie stage.

Evelien

Veel succes samen, laat het avontuur maar beginnen. ?