Zjuul & Aliesy in Malawi

Zoveel om dankbaar voor te zijn!

Omdat we vorige week geen blog online hebben gezet, willen we de hoogtepunten (of dieptepunten) van die week eerst even delen.
Dinsdag en donderdag waren interessante dagen! Deze dagen hebben we meegekeken op de OK. We hebben een operatie gezien waarbij het scheenbeen eerst werd verwijderd, daarna schoongemaakt en weer terug in het been gezet, waarna er een ijzeren plaatje werd opgeschroefd. Deze operatie was nodig omdat de patiënt een botinfectie had.
Ook hebben we nog keizersnedes gezien, wat elke keer weer heel bijzonder was om te zien.
Er was een Nederlandse uroloog op bezoek in Nkhoma Hospital, hij heeft ons van alles uitgelegd bij de operaties die hij uitvoerde. Operaties zoals een open prostatectomie en een urethrotomie. Was wel weer eens fijn dat er ook iets in het Nederlands uitgelegd werd.

Vrijdag heeft Annelys alweer afscheid genomen van de OPD. Want die week erna zijn we allebei op de Surgical Ward, om ons onderzoek te doen.

Deze week zijn we dus gestart met het onderzoek. We wisten dat we iets over de wondzorg wilden gaan onderzoeken, maar wat precies.. Er gaat hier redelijk veel mis qua wondzorg, maar we hebben een onderdeel uitgekozen. Wij doen ons onderzoek over de communicatie tussen degene die de wondzorg uitvoert en de clinician. De hele week zijn we hiermee bezig geweest, en zullen we nog wel een tijdje zoet mee zijn.

Halverwege de week kregen we nog een aangename verassing. Het pakket wat door onze families was opgestuurd, konden we ophalen bij het postkantoor! Eenmaal de doos open gemaakt kwamen de knuffels ons al tegemoet, deze gaan we uitdelen op de kinderafdeling. Verder zat er een enorme hoeveelheid aan wondzorgmateriaal in, wat we weer heel goed kunnen gebruiken met ons onderzoek. Ook zaten er heerlijke repen Tony's Chocolonely, rollen pepermunt (dank u oma Tichelaar), chocolade pepernoten, dropjes en pannenkoekenstroop! Onze dag kon niet meer stuk, wat waren we dankbaar en gelukkig:).

Donderdag hebben we met alle gasten van Hope's Inn Thanksgiving gevierd. Iedereen had iets klaargemaakt voor het dinner en je raad het al, er was veel te veel. Er was kalkoen, corn bread, salades, vers gebakken broodjes, gebakken zoete aardappels en als toetje brownies. Te lekker voor woorden! Wat we als heel bijzonder hebben ervaren is dat we halverwege de maaltijd een voor een op gingen noemen waar we dankbaar voor zijn. Dit maakte dat we er veel bewuster bij stil zijn gaan staan dat het een heel unieke kans is dat wij hier in dit bijzondere land onze stage mogen doen. Maar ook dat we echt dankbaar zijn voor de geweldige mensen die we in Nederland hebben achtergelaten :).

Vrijdag hebben we een day off genomen en zijn we met Aggie en Priscilla naar Lilongwe gegaan. Met als doel zo veel mogelijk mooie Afrikaanse stoffen te kopen. Dit was nog niet zo makkelijk, want in elk winkeltje van 2x2m lagen honderden soorten. En als je dan een paar winkeltjes had, maar nee dat waren er ook meer dan 30. Uiteindelijk hebben we allebei vier mooie stoffen weten te kiezen, waar we kleren en souvenirtjes van gaan laten maken. Onderweg naar Lilongwe werden we nog van de weg gehaald, omdat de president eraan kwam. Echt heel de weg moest leeg, alle auto's in de berm, zodat de president erdoor kon.

Aan het eind van de dag was Aggie zo moe dat ze niet meer naar huis kon lopen, dan maar achterop de rug haha.

Vandaag hebben we ons eerste stofje naar de tailor gebracht, om een rok en een jurkje te laten maken. Benieuwd naar het resultaat!

Voor alle mensen thuis: bedankt voor jullie lieve berichtjes en meeleven :)

Jan & Ellen

Lieve allebei,

Wat een heerlijk verhaal om te lezen. Zo leuk dat de doos is aangekomen!
We hoorden dat ie verstuurd was, maar wisten nog niet dat ie aangekomen was.
Ben benieuwd naar je mooie kleding! We waren bij papa Tichelaars verjaardag en... we misten je natuurlijk! Lfs hoor Julia! Knuffel van ons en tot het volgende bericht...XXx

Familie donker

Mooi om weer van jullie te lezen. Apart zeg die operatie om de botinfectie te verwijderen. Gaat dat been in het gips of spalken ze dat. Julia met de baby. Vraag me af hoe dat komt dat ze roze geboren worden en dan later black? Nou dat was dus lekker smullen van de Hollandse lekkernijen. Wat een goed idee van jullie familie!! Met de Thanksgiving day waren de locals op de compound zeker wel blij met de restanten ?? We leven alweer in de adventstijd. THE LORD bless you . Groetjes fam donker

Anne-Marie

Lieve Julia,

Wat leuk om al jullie verhalen en belevenissen te lezen. Je zult vast een hoop leren. We wensen jullie alvast een gezegend kerstfeest toe! Groeten van ons allemaal uit Leerdam!

Fam.v.meeuwen

Wat mooi jullie berichtjes, heerlijk zo,n kado uit Nederland he?
Zie het helemaal voor me.
Wat beleven jullie veel!!
Nog een goede tijd in malawi en dank voor alle foto,s en berichtjes hoor!!
Hartelijke groetjes

Johan en Roelien

Leuk om jullie verhalen allemaal te lezen, en heel veel succes met de dingen die jullie nog gaan doen.

Groetjes