Zjuul & Aliesy in Malawi

Vol frisse moed begonnen op een nieuwe afdeling

Afgelopen zondag verliep het allemaal net even anders dan we gedacht hadden. We hadden overlegd om eerst naar de kerk te gaan in CapeMaclear en dat de meiden ons vervolgens bij Hope's Inn af zouden zetten. Zij zouden dan nog naar Lilongwe gaan om wat boodschappen te doen.

1. De kerk bleek een soort van Rooms Katholieke kerk te zijn en we hadden echt geen idee wat er allemaal gebeurde omdat alles in het Chichewa was. We hadden met onze gids afgesproken dat we uiterlijk 09:30 weg moesten, maar dat werd door meneer uitgesteld tot 09:45 en vervolgens zijn we we 10:00 zelf maar opgestapt omdat we anders echt te laat aan de terugweg zouden beginnen.

2. We hebben de terugweg een uur door allerlei afgelegen dorpjes in de binnenlanden van Afrika gecrosst voordat we weer op de grote weg zaten.

3. Toen was het zo laat, dat we 'verplicht' mee moesten naar Lilongwe en daar nog een uur moesten wachten op de andere meiden.

Nouja laten we het zo zeggen: het was een heerlijk weekend, maar we waren wel blij toen we weer thuis waren :)

Afgelopen maandag zijn we geswitcht van afdelingen: Julia is naar de Chirurgie-afdeling gegaan en Annelys naar de Emergency Room.

Woensdag was direct al een hele hectische dag op de Emergency Room. Tijdens de ochtendkapeldienst werd er door de dominee afgekondigd dat er een ongeluk gebeurd was op de grote weg en of alle clinicians en verpleegkundigen paraat wilden gaan staan. Er kwamen wel tien heftige gevallen tegelijkertijd binnen, overal waren mensen en overal lag bloed.

Annelys heeft geholpen bij een 8 jarig meisje dat waarschijnlijk een hoofdtrauma had opgelopen. Ze moest een nekbrace om, maar deze was er niet. Dus hebben ze twee flessen met infuusvloeistof langs de zijkant van haar hoofd gelegd en met tape vastgebonden. Het meisje moest met een zuurstof-ambulance vervoerd worden naar een ander ziekenhuis samen met een ander slachtoffer, maar ineens bleek dat die ambulance al op weg was. Dus moest het meisje in de Emergency Room aan de zuurstof blijven wachten totdat de ambulance terug was om haar te vervoeren. In de tussentijd kreeg ze ineens een soort epileptische aanval, en we moesten met man en macht haar in bedwang houden zodat ze haar nek en ruggengraat niet te erg ging bewegen. Uiteindelijk is ze toch met de zuurstof-ambulance vervoerd naar het andere ziekenhuis.

Er zijn 3 mensen naar een ander ziekenhuis vervoerd, 1 naar de medical afdeling en wel 6 naar de Chirugie afdeling, waar Julia werkt.

De rest van de week was het minder hectisch en heeft Annelys goed kunnen oefenen met infusen zetten, bloed afnemen en injecties zetten.

Op Surgical is het heel de week druk geweest, de patiënten kwamen af en aan. Alle bedden zijn de hele week al bezet. Dit betekent natuurlijk dat Juul er erg veel kan leren. Ook waren er deze week weer andere nursing-studenten uit Malawi, wat het werken erg gezellig maakt. Deze studenten hebben naast verpleegkunde ook verloskunde. Zij hebben Juul veel uitgelegd over de postnatale checks en al het gebeuren rondom een keizersnee. Omdat we dit zelf niet in onze studie krijgen, is het een leuk extraatje.

Gisteravond zijn we naar het Nursing College geweest, waar we de voetbalwedstrijd Nederland-Frankrijk live hebben gekeken. Gelukkig heeft Nederland gewonnen. We waren weer eens trotse Nederlanders :).

Jan en Ellen

Trots op jullie! Wat een improvisatie vermogen moet je hebben om dit te doen! Kanjers!

Pa en Ma Mussche

Hallo meiden, we reageren nu maar eens middels dit kanaal.
We zijn best trots op jullie dat jullie met zoveel passie jullie werk doen in Malawi. Best heftige zaken passeren de revue als we dit zo op afstand volgen.Toch hebben we de indruk dat jullie daar erg nuttig zijn met de taak die op jullie schouders rust. We weten dat jullie dat ook zo ervaren in afhankelijkheid en de kracht van onze Heere en Heiland .
Annelys en Julia we blijven voor jullie bidden in de wetenschap dat we allen dezelfde Schepper dienen, met al onze gebreken. God's zegen.
Pa en Ma Mussche

Familie donker

Goed om weer van jullie belevenissen te lezen. Mooi dat jullie zoveel ervan leren en dat je ook mag mee denken en doen. Dan hoor je weleens andere berichten over de stages. ALLEEN maar KIJKEN..kijken.. en niets mogen doen. We hoorden dat het heel warm in Malawi. Is het uit te houden voor de buitenlanders.. ? Heel veel moed en kracht toegewenst voor de onverwachte dingen die jullie meemaken. Groetjes fam.Donker