Zjuul & Aliesy in Malawi

Uitrusten in Cape Maclear

Op het moment van schrijven zijn we ons weekend aan het vieren in Cape Maclear. Een welverdiend weekendje weg vinden wij, want de afgelopen twee weken hadden we het behoorlijk druk in het ziekenhuis.

In de Emergency Room waar Juul stage liep zijn er heftige dingen voorgevallen. Zo werd er een vrouw binnengebracht die niet meer ademde en geen hartslag meer had. Deze vrouw was al overleden geweest toen ze haar achterop een motor vervoerd hadden naar het ziekenhuis. Toen ze het lichaam klaarmaakten voor het mortuarium, werd er ineens een afgeknoopte navelstreng zichtbaar. Deze vrouw was onderweg naar het ziekenhuis bevallen, maar de placenta wilde niet komen en daar is ze aan overleden. Haar zoontje was wonder boven wonder helemaal gezond, hij is naar de neonatal afdeling gebracht. We hebben hem later nog even opgezocht op die afdeling. Wat schrijnend dat zo'n pasgeboren leventje direct vanaf het begin al geen moeder meer heeft.
Gelukkig gebeurt er niet elke dag zoiets heftigs en bestaan de meeste dagen uit infusen plaatsen, bloed afnemen, injecteren en hechtingen verwijderen. En natuurlijk het contact met collega's. Dat zorgt ervoor dat het werk niet als werken voelt en je elke dag weer zin hebt om naar je werk te gaan.

Op de Surgical Ward was het de afgelopen twee weken heerlijk werken. Er zijn veel Malawiaanse verpleegkundestudenten aan het werk, wat het werken echt leuk en gezellig maakt, ze zijn ook echt vrienden geworden. En het was ook echt druk, vooral de dinsdagen en donderdagen. Op deze dagen worden de chirurgische ingrepen gedaan. Dan zijn we als verpleegkundigen de hele dag door mensen van de uitslaapkamer aan het halen, vitale functies aan het checken, medicatie aan het geven en rapporten aan het schrijven.
Op de andere dagen zijn we vooral bezig met opnames doen, canules zetten en katheters plaatsen.

Komende maandag gaan we switchen: Julia gaat naar de Chirurgie en Annelys gaat naar de Emergency Room.

Donderdag was het weer eens tijd voor pannenkoeken. Er zouden een paar leden van de band komen om pannenkoeken te eten en muziek te maken. Uiteindelijk kwam er wel 1 iemand van de band opdagen! Gelukkig hadden we nog meer mensen uitgenodigd, dus de pannenkoeken zijn wel opgekomen (: Blessings (een Malawiaanse verpleegkundestudent) heeft zelfs geholpen met!

Afgelopen weekend waren onze stagebegeleiders van Viaa bij ons op bezoek. We hebben ze een kleine rondleiding gegeven door het ziekenhuis en Nkhoma. En we hebben samen + gids de Nkhoma Mountain beklommen. De eerste helft van de berg was prima te doen, daarna begon het rotsgedeelte waar we echt moesten klimmen. Maar we hebben de top gehaald zonder kleerscheuren. Het uitzicht op de top was zo onbeschrijflijk mooi!

Jaja, de vlechtjes zijn er alweer uit :( Annelys kon er niet van slapen, ze jeukten zo erg! Na drie nachten amper geslapen te hebben besloot ze om04:00's nachts maar te beginnen met het uithalen. En nu slaapt ze weer als een roosje :)

Deze week hebben we weer bij het Nursing College gegeten met de Malawiaanse verpleegkunde studenten. Nsima met een soort prei en tomatensausje en kip. Tijdens het eten hebben we weer veel Chichewa geleerd en hebben we hen een paar Nederlandse woordjes geleerd, wat hadden we een lol samen.

Vandaag hebben we echt genoten! We zijn met een bootje wezen vissen op het meer, hebben gesnorkeld tussen de vissen en zijn daarna naar een eilandje gebracht, waar we onze eigen gevangen vissen hebben gebraden en gegeten. Toen we terug waren bij onze lodge hebben we van de prachtige zonsondergang genoten.. echt de mooie Afrikaanse zonsondergang!

Fam.v.meeuwen

Super leuk en heftige dingen

Fam v.mmeeuwen

Jullie willen bijna niet meer terug

Evelien

Weer leuk om te lezen....

Annekie Haasjes

Die vrouw.. Hoe bizar en heftig! Gelukkig lezen we verder van veel mooie, gezellige en bijzondere dingen. @Annelys: die vlechtjes! Echt weer wat voor jou, zo'n voorvalletje :-)

Familie donker

Wat een trieste bedoening rond het overlijden van dat kraam vrouwtje. Schokkend. En je staat zo machteloos tegenover zulke misstanden. ( vader is buiten beeld ??) Fijn dat wel de baby opgespoord kon worden. Mogelijk is er nog familie of een weeshuis. Van julia's moeder hoorde ik van de jeuk
rond de vlechtjes. Ik vroeg heel bezorgd : luizen ??. Nou dat dus gelukkig niet. Let wel op dat de kappers in die landen het niet zo nauw nemen met de hygiene. Omdat de blog een week oversloeg was ik wel een beetje bezorgd over jullie gezondheid. Maar het was dus alleen de drukte die jullie bezig hield. Groetjes en heel veel sterkte

Martha Hopman

Heftige zaken maken jullie mee, fijn dat jullie het goed naar de zin hebben!