Zjuul & Aliesy in Malawi

Sikuyenda

Afgelopen maandag zijn we allebei op een verschillende afdeling begonnen: Julia op de OPD en Annelys op de Chirurgie.

De emergency kamer van de OPD, waar Juul werkt, is eigenlijk een soort van Spoedeisende hulp. Hier komen alle spoedgevallen binnen en verder wordt er zorg verleend aan mensen die niet opgenomen hoeven te worden. Deze zorg bestaat uit: bloed afnemen, hechtingen verwijderen, injecteren, infuus plaatsen, etc. De spoedgevallen zijn heel divers. Het verschilt van een kindje met aanvallen (meestal met als oorzaak ernstige malaria) tot een man die bewusteloos wordt binnengebracht met een hoofdwond, opgelopen door een gevecht. Echt een hele gave afdeling én ontzettend leerzaam!

Op de Chirurgie-afdeling liggen aan de female-side veel vrouwen die een keizersnee hebben gehad met hun veel te schattige mini bruine kindjes. Aan de male-side liggen op dit moment veel mannen die een prostatectomie hebben gehad.
De cliënten komen vaak een dag voor de operatie binnen en worden dan helemaal voorbereid op de operatie, er wordt bloed afgenomen, een infuus ingebracht, etc. De dag van de operatie worden ze naar de operatiekamer gebracht en wanneer de operatie klaar is, halen we de cliënt weer op uit de uitslaapkamer en komt hij of zij weer op de afdeling.
Het leuke aan het werken aan de female-side is dat Annelys nu ook een beetje verloskundige dingen leert, over aandachtspunten bij pasgeboren baby's en bij moeders die net een keizersnee hebben gehad. Echt heel interessant en leerzaam.
Deze week heeft Annelys ook een keizersnee gezien, wat een magisch iets was dat!
Nu kunnen we eindelijk samen praten over de indrukken die het zien van een keizersnee achterlaten.

Deze week hebben we kennisgemaakt met het Malawiaanse spel: bao. De regels zijn wel zo'n 30 keer uitgelegd door James en Maya (vrienden uit het ziekenhuis) voordat we het een beetje snapten, maar nu we het eenmaal snappen kunnen we niet meer stoppen :)

Afgelopen woensdag konden we ons topje (van Annelys) en jurkje (van Julia) ophalen. We hebben ze laten maken van de typische Afrikaanse stoffen die je op de zaterdagmarkt kunt kopen. De tailor heeft het topje en jurkje gemaakt voor totaal 5000 kwacha, omgerekend zo'n €6.25. Foto's hebben we helaas nog niet, die zullen we bij de blog van volgende week toevoegen.

Zaterdag was de dag der dagen voor Annelys. Eindelijk had ze de knoop doorgehakt en besloten om Afrikaanse vlechtjes te laten vlechten. Ze heeft er 4.5 uur voor moeten zitten, maar dan heb je ook n resultaat!

We wensen jullie alvast een goede zondag! Bedankt voor de reacties die jullie achterlaten onder de blogs, fijn om te weten dat er zoveel mensen meeleven!

Aaltje van Kempen

Super leuk jullie blogs te lezen! Ben erg benieuwd naar het resultaat van de vlechtjes van Annelys...?

Anneke Mussche

Wat maken jullie veel mee daar!
We zien nu al weer uit naar het volgende verhaal :)
Groetjes!

Jan en Ellen

Wat gaaf zeg Afrikaanse vlechtjes! Dat wil ik ook zo graag!

Annekie Haasjes

Wat weer interessant! Zowel het meedraaien op de OPD als op de Chirurgie klinkt héél interessant en leerzaam! En dan die vlechtjes bij Annelys; het kan niet missen! ;-)

Familie donker

N ursies mooi dat jullie zo volwaardig mee mogen draaien in het ziekenhuis. Echt om goed van te leren. Dat spel met die knikkers hebben wij ook gezien en vroegen ons af wat je ermee kon doen. Goed dat ze het niet uitgelegd hebben ( verslaving gevaar ha.ha.) Hoelang mag het vlechtwerk blijven zitten? Sterkte met het uitkammen hoor. Bij de dames daar wordt er toch altijd kunst haar aan vast geknoopt ? Ik denk dat die kapster nog niet vaak zulk mooi lang haar gezien heeft. Moet je opletten einde van de maand als ze hun salaris gekregen hebben, is het heel druk bij de kapper. Hartelijke groet en goede leertijd
N

Bertha docter

Ha Julia zo te zien heb je erg naar je zin daar wel heel erg leerzaam mooie ervaring doe je op zo als het niet zo ver was zou ik zo komen met je moeder als je de foto's ziet ook hard werken daar ? Wat erg van die kindertjes dan zul je ook onmachtig voelen . Geniet er van Julia hoop je weer te zien mooi om te lezen al die verhalen .hartelijke groetjes Bertha

jacolien (je kraamzuster)

Hoi Julia,
Leuk om zo op deze manier mee te lezen, hoe jullie daar hebben.
En wat zul je veel werkervaring opdoen.
Geniet er samen maar veel van.
Kijk uit na je volgende verhaal en foto's
groetjes Fam. vd sluis