Zjuul & Aliesy in Malawi

De eerste stageweek

Om 07:30 kerk, dat was even omschakelen. Net als de dienst zelf, eerlijk gezegd. Hier wordt er veel staand gezongen, zijn er drie prachtige koortjes en zit er íéts meer beweging in de gemeente. Het Afrikaan-Engels was voor ons nog best moeilijk te volgens, maar als we bijvoorbeeld niet begrepen wat we moesten zingen, kregen we een boekje onder onze neus gedrukt van een vriendelijke buurman-Malawiaan met het goede lied.
Om 09:30 was de dienst afgelopen. Grappig om te bedenken dat de kerkdienst in Nederland dan net begint. De rest van de zondag was het heerlijk rustig, we hebben een beetje de omgeving verkend in het warme zonnetje.

Maandag, onze eerste stagedag in Nkhoma Hospital. Het begon met een overdracht in het Afrikaans-Engels waar voor ons echt geen touw aan vast te knopen was. Daarna gingen we op zoek naar ene Olive, volgens onze stagebegeleider zou zij ons verder op weg helpen. Onze Olive bleek ziek te zijn, dus zijn we met zuster Catherine meegelopen naar de Medical Ward. Op deze afdeling werden we direct in het diepe gegooid: we mochten direct al medicatie delen via infuus.
Wonder boven wonder bleek Olive twee uur later toch op haar kantoor te zitten. Dus heeft zuster Catherine ons daar maar afgeleverd. Olive heeft ons rondgeleid en we overlegden dat we op de kinderafdeling zouden beginnen. Maandagmiddag zouden we door Olive voorgesteld worden aan de collega's van de kinderafdeling. Toen we daar binnenkamen lag er een jongetje van 10 maanden op sterven. Dat was een heftige binnenkomer. De collega's waren daar allemaal zo druk mee, dat we uiteindelijk aan het eind van onze dienst weer naar huis gingen zonder dat we waren voorgesteld.

Dinsdag begon de dag met een overdracht op de afdeling zelf, met een Bijbelgedeelte en een lied in het Chichewa. Hierna werd ons gevraagd of we op Outreach zouden willen, deze kans hebben we direct met beide handen aangepakt. En wat was dat geweldig! Met 14 dokters, verpleegkundigen en studenten zaten we knusjes in een 7 persoon auto. Onderweg kwamen we nog een heel oude vrouw tegen, deze kon er ook nog wel bij.
Na een reis van een half uurtje over driehonderdzesentachtigduizend bobbeltjes kwamen we aan bij het 'Health Center' van het dorpje. Hier stond een prachtige kleurige menigte van moeders met kindjes in draagdoeken in een rij op ons te wachten. Samen met verpleegkundige Frank en nursing student Blessings hebben we ongeveer 80 lieve kleine bruine kindjes gevaccineerd.

Onze eerste volle dienst op de kinderafdeling hebben we op woensdag gedraaid. De dag werd eerst begonnen in de kapel, de chapel werd gedaan door Chaplin Frank. Bij aanvang om 07:00 zater er ongeveer 15 mensen, toen de chapel was afgelopen waren dit er ongeveer 60.
Onze dag op de Pediatrics bestond uit het delen van medicatie en het meekijken met opnames. Ook ontmoetten we onze vriend Shadrick, die ons veel woordjes Chichewa heeft geleerd samen met de andere verpleegkundigen.

Donderdag zou de dag zijn dat we samen met onze begeleider naar het Nursing Counsil zouden gaan om ingeschreven te worden als student nurses. Maaar.. onze stagebegeleider stelde dit uit naar dinsdag :)
Hierdoor konden we mee op de Nutrition Outreach van PB + J en deze hadden we zeker niet willen missen! Met twee pick-ups gingen we op pad naar een verafgelegen dorpje. Hier werden we ontvangen door zingende moeders met jonge kinderen. Onder een grote, oude boom kregen de moeders eerst uitleg over het belang van goede voeding. Daarna gingen we de kindjes wegen en meten. Uiteindelijk werd er door een arts besloten of een kindje medische hulp nodig had. 7 kindjes hadden direct medische hulp nodig, dus die zijn met de moeders meegegaan in de pick-up en bij het ziekenhuis afgezet. Wat een bizar idee dat de moeders dat hele eind anders hadden moeten lopen naar het ziekenhuis, of dat ze anders hulp hadden gezocht bij traditional healers, of zelfs helemaal geen hulp hadden gehad.
In de avond hadden we het afscheidsfeestje van Elian, een co-assistente die ook in Hope's Inn verbleef. Ze had 7 Malawiaanse vrienden, de Schotse studenten en de Duitse studenten uitgenodigd. Hiervoor werden flink wat pannenkoeken gebakken, we dachten heel wat over te houden, maarja, beter te veel dan te weinig. Aan het eind van de avond waren alle pannenkoeken opgevroten door de ineens 20  Malawiaanse 'vrienden' die ook wel zin in een feestje hadden ?.

Vrijdag na de overdacht hadden de verpleegkundigen een 'kort overleg' van 2 uur. Om 09:30 begint normaal de medicatieronde, maar deze werd nu om 10:45 in alle haast nog snel gedaan.
Verder was deze dag heel rustig en hebben we heerlijk Hollands gegeten: gebakken aardappeltjes met sla.

Vandaag was zo'n heerlijk dagje! Op de markt hebben we kennisgemaakt met allerlei koopmannetjes die mooie stoffen aan ons wilden verkopen. We hebben onze eerste Afrikaanse stofjes ingekocht, hier willen we iets van laten maken bij een van de vele kleermakers.
Vanavond zijn we naar de oefening van de Chichewa dienst geweest. De jongeren waren liederen aan het voorbereiden die ze morgen tijdens de dienst gaan zingen, zó prachtig.
Net kwam Priscilla thuis, ze had cupcakes voor ons meegenomen die we heerlijk opgepeuzeld hebben onder een prachtige sterrenhemel met een rustig muziekje op de achtergrond.

Bedankt voor het lezen van deze blog, we wensen jullie een goede zondag!

Tuanana!

Papa en mama

Heerlijk, jullie verhalen! Zo kunnen we op afstand toch even ‘meekijken’! Goede zondag morgen en een dikke kus!

Bert en Ietje

Dankjulliewel voor de trouwe verslagen die jullie brengen, hierdoor reizen we toch een beetje mee. ( .... en voor mij zijn de fotoos een herinneringsfeestje ;-))

Evelien

Mooie tijd voor het begin van de zondag...moeten we in Elburg ook invoeren ?

Martha

Weer mooie berichten van wat jullie mee maken. een goede zondag en goede tijd verder.

Nelleke

Wat leuk zeg om mee te lezen!
En wat bijzonder om zo in een andere cultuur mee te mogen kijken en te leren!
Kinderafdeling.... gaaf zeg! Tja, mijn ding hè.....?
Gelukkig kun je daar dan wat ervaring opdoen. In Nederland gaat dat zo makkelijk niet....?
Mooie tijd met elkaar!
Lieve groet, Nelleke

Farm.Donker

Moni Julia en Annelys ,Zikomo voor jullie interressante stageverslag.We zijn net terug , maar krijgen weer een beetje heimwee naar dat prachtige land. Aan de andere kant zoveel verdrietige situaties en armoe. Mooi dat het Nkhoma hospitaal daar goed werk verricht. Het PB+J lijkt me wel een mooi onderdak voor jullie. Probeer een beetje het chichewa te leren. Vooral met kinderen is het leuk als je een paar woorden kunt spreken. kinderen vinden het ook prachtig als ze jullie wat kunnen leren. Heel veel sterkte om alles ,
ook de droeve dingen mee te maken. Hartelijke groet Farm Donker
YESU AKUDALITSANI AMENI